Op mijn instagram- en facebookpagina heb ik de vraag gesteld om vragen te stellen. šŸ˜‰
Wat wil je graag van een ander weten en waarover heb je tips nodig. Er kwamen enorm veel reacties en tips op de vragen. Super gaaf om te zien! Hieronder heb ik alle vragen met de gegeven antwoorden op een rijtje gezet zodat je ze rustig voor jezelf kunt doorlezen! Heb jij aanvullingen, laat dat dan zeker weten!

Wat doe je de eerste schooldag allemaal?

  • Klassenregels opstellen, boeken/schriften uitdelen en met de lessen beginnen.
  • De gouden weken.
  • Een aantal (start)bladen om zelfstandig te kunnen doen als ze klaar zijn met een activiteit.
  • Op het bord vragen van kinderen schrijven waar ze graag het antwoord op willen voor het einde van de dag.
  • Vakantieverhaal (kring/strip/zoek iemand die vorm).
  • Samen ideeĆ«n bedenken voor de inrichting van het lokaal.
  • Boeken en schriften uitdelen, mappen in orde maken. gouden week start – teambuilding!
  • Werken aan klassfeer (iedereen welkom heten, nieuwe leerlingen op hun gemak stellen,ā€¦) 1e lesje frans.
  • Werken.
  • Verjaardagskalender maken, praten over de vakantie, spullen uitdelen, kennismaken.
  • Veel kanjeroefeningen, regels afspreken, beetje werken en vooral kids laten landen.
  • Spellen rondom de gouden weken, verjaardagskalender knutselen.
  • Kennis maken, eerste leuke lesjes geven.
  • Regels en afspraken maken.
  • Eerste les rekenen, muzische vorming om klas in te kleden.
  • Zoveel mogelijk werken. Maar ook tijd maken voor kennismaken en sfeermakers.
  • Wandeling door de school als er nieuwe leerlingen zijn, vertelopdracht, ā€¦
  • Ik begin rustig met verschillende toetsen vooraf.

Leuke activiteiten voor de eerste week:

  • Verjaardagskalender, boekenleggen, zoek iemand die, voorlezen, vertellen mbv vraagkaartjes.
  • Klasregels bedenken en visueel maken. Zelf een PowerPoint/strip laten maken met foto’s.
  • Zoek op gouden weken.
  • Kennismakingsspelletjes, klas samen opleuken.
  • Werken rond teambuilding en klasafspraken maken.
  • Coƶperatieve werkvormen.
  • Tijdcaspule.
  • Gewoon lesgeven.
  • Vreedzameschool lessen.

Wat heb je als beginnend leerkracht zeker nodig in je eerste schooljaar?
+ Tips voor een startende leerkracht.

  • Ben niet bang om fouten te maken, dit brengt je heel erg ver!
  • Geduld!
  • Een overzicht met verschillende werkvormen om in te zetten.
  • Goede collega’s; Een collega als maatje om alles aan te kunnen vragen en mee te sparren.
  • Wil niet teveel. Liever een paar dingen goed, dan alles half. Tempo komt gaandeweg echt wel weer.
  • Zorg dat je alles van tevoren klaar hebt liggen (en iets extra’s).
  • Vernieuw! Een frisse wind is soms zo welkom!
  • Lees ‘Teach like a champignon’.
  • Durf vragen te stellen! Ook al stel je dezelfde vraag 3 keer.
  • Weer gewoon lesgeven zonder al te veel friemels! Stampen op de basis met wat glitter.
  • Teugels eerst strak houden, dan maar de ‘strenge’ juf zijn. Dan laten vieren en gezelligheid.
  • Wees jezelf.
  • Vertrouwen in jezelf
  • Een coach en strakke planning. Eventueel een vast aanspreekpunt.
  • Een goede portie ‘relativeren’!
  • Goede volledige jaarplanning. Je planning en voorbereiding is super belangrijk.
  • Je eigen lokaal lekker schoonmaken & spullen wegdoen die je niet nodig hebt.

Wat is belangrijk voor kinderen met autisme in de klas?

  • Vraag dit vooral eerst aan het kind zelf. Het eerste wat ik denk: routine
  • Regelmaat, bij afwijken van standaard rooster dat vooraf al delen.
  • Ze leren kennen als individu. Daarnaast is een duidelijke dagplanning voor alle kinderen belangrijk.
  • Duidelijkheid, rust, structuur, voorspelbaarheid en nabijheid.
  • Het begint met begrip (middels achtergrondinfo).
  • Niet teveel prikkels aan de muur, dagritmekaarten, consequent zijn met belonen en straffen.

Tips voor leesmotivatie:

  • Boekensushi
  • Kennis laten maken met het boekenaanbod
  • Dobbelsteenlezen en leeshoek introduceren
  • Boekenmuur maken

Geen fan van uitgestelde aandachtblokjes: wat is een goed alternatief?

  • Timer: zolang stil werken. Weet je het niet? Sla over. Na de timer tijd voor overleg/vraag aan de leerkracht.
  • Vragenkaartjes.
  • Hulpkaart rood/geel met vraagteken en duidelijke afspraken.
  • Ligt heel erg aan de leeftijdā€¦.
  • Altijd hetzelfde hulprondje lopen. Dan weten ze dat het nog even duurt voordat je komt.
  • Ik heb een vragenkaartje op mijn whiteboard hangen.
  • Taakspel.
  • Schoolbreed doen!! Nooit alleen!
  • Rood stoplicht icm time timer
  • Op het bord bij de opdracht de naam laten schrijven, jij komt langs als het je uitkomt.
  • Naamkaartjes in de vragenboog.

Boeken en materialen omtrent gedrag:

  • Complimentenspel.
  • Knuffelkaartjes (jonge kind).
  • Bloom praatplaten.
  • Teach like a champignon.

Wat mag niet missen qua inrichting lokaal bovenbouw?

  • Ik prefereer zo leeg mogelijk. Misschien posters maten. Tweetallen
  • Landkaart, doelenmuur.
  • Dat zou ik aan de kids vragen! Wat willen zij!
  • Leeshoek
  • Maandverband voor nood!
  • Een leeshoek
  • Gezellige aankleding, positieve mindset
  • Dagritme kaartjes, genoeg tafels en stoelen.